توصیه نامه یا Recommendation Letter  چیست؟

توصیه نامه یا Recommendation Letter یکی از تاثیرگذار‌ترین راه‌ها برای متقاعد کردن کمیته‌ی پذیرش در جهت گرفتن پذیرش تحصیلی و کاری و کمک هزینه‌های تحصیلی می‌باشد. این نامه معمولا توسط یک فرد معرف مثل: استاد راهنما، معلم، کارفرما، همکار یا دوست شما درباره‌ی شناختی که از توانایی‌، استعداد و نقاط قوی شما دارد می‌نویسد. نگارش توصیه نامه مقدار زیادی نشان دهنده‌ی توانایی‌ها و استعداد شما می‌باشد البته تنها شرط پذیرش و اپلای نوشتن توصیه نامه توسط بهترین استاد‌ها در رشته‌ی تحصیلی شما نیست و باید دیگر شرط‌های پذیرش را داشته باشید.

توصیه نامه و گرفتن پذیرش تحصیلی

همان‌طور که می‌دانید توصیه نامه برای دانشجو‌ها و افرادی می‌باشد که به دنبال گرفتن پذیرش در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها هستند.  قبلا توصیه نامه‌ها به صورت غیر رسمی و تنها یک سفارش شخصی بوده است که فرد معرف با برقراری تماس تلفنی این کار را انجام می‌داد اما امروزه به دلیل افزایش جمعیت انسان‌ها و با ارزش بودن سند و مدارک نگارش یک توصیه نامه بسیار اهمیت دارد و قطعا همه‌ی ما برای گرفتن وام و ادامه تحصیل یا کار کردن به توصیه نامه نیاز داریم همچنین داشتن رزومه‌ و مقاله‌های مناسب کمک زیادی به گرفتن پذیرش می‌کند و راه خوبی برای در جریان قرار دادن دانشگاه‌ها از مهارتی است که مدرکی برای آن ندارید.

نگارش توصیه نامه
نگارش توصیه نامه

نویسنده‌ی توصیه نامه

یک توصیه نامه علمی که معمولا توسط یک فرد از هیئت علمی نوشته می‌شود بیشتر شامل تمامی اطلاعات مربوط به توانایی‌ها، تجربه‌ها، دستاورد‌ها و خصوصیت‌های اخلاقی مثل: مسئولیت‌پذیری، اخلاق خوب و تلاش و خلاقیت‌های آن فرد می‌باشد؛ بهترین نویسنده برای نوشتن توصیه نامه کسی است که با شخصیت شما، کار و مهارت شما به خوبی آشنایی داشته باشد و همچنین ذهنیتی مثبت در مورد شما داشته باشد بنابراین افرادی که پروژه‌های شما را بررسی می‌کنند مانند: استاد‌های راهنما، همکار شما، استاد‌های مدرس شما، رئیس یا معاون دانشگاه یا شرکت محل کار شما با داشتن حداقل مدرک علمی دکتری بسیار برای نوشتن توصیه نامه مناسب هستند و اگر فردی که برای شما توصیه نامه می‌نویسد در شرکت و محل کار شما است بهتر است که از برنامه‌ها، وظایف شما و نحوه‌ی کار شما تعریف کند.

روش‌های ارائه دادن توصیه نامه به دانشگاه‌ها

روش اول: دریافت توصیه نامه با سیستم الکترونیکی

در این روش دانشگاه‌هایی که از دانشجویان درخواست توصیه نامه دارند برای دریافت توصیه نامه از سیستم الکترونیک استفاده می‌کنند و از دانشجو‌ها آدرس پست الکترونیک استاد را می‌خواهند تا بتوانند به صورت مستقیم با آن استاد ارتباط برقرار کنند.

روش دوم: ارسال پستی توصیه نامه با سربرگ دانشگاه یا شرکت

در این روش شما می‌توانید از استاد‌ها یا نویسنده‌ی توصیه نامه‌ی خود بخواهید تا متن توصیه نامه‌ی شما را در سربرگ دانشگاه یا شرکت پرینت بگیرد و همچنین آن را امضا و مهر بزند و سپس شما توصیه نامه را برای دانشگاه یا شرکت مورد نظر ارسال کنید.

روش سوم: ارسال پستی توصیه نامه‌ی آماده با سربرگ دانشگاه

در این روش شما می‌توانید در صورت نبود زمان و وقت کافی برای نوشتن توصیه‌ نامه توسط استاد از نمونه توصیه نامه‌های آماده استفاده کنید و آن را روی سربرگ دانشگاه پرینت بگیرید و اطلاعات شخصی خود را اضافه کنید و سپس از استاد مرجع بخواهید تا آن را امضاء کند.

روش چهارم: پر کردن فرم توصیه نامه دانشگاه مقصد و ارسال الکترونیکی

در این روش شما می‌توانید از فرمی که دانشگاه مقصد در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد استفاده کنید و از استاد خود بخواهید آن فرم توصیه نامه را کامل کند و سپس از طریق پست الکترونیکی برای دانشگاه ارسال کنید.

ویژگی‌های توصیه نامه‌ی استاندارد

1.    جایگاه و علم شخصی که توصیه نامه‌ی مشا را نگارش می‌کند یکی از مسائل مهم و قابل توجه می‌باشد بنابراین خیلی بهتر است که توصیه نامه از طرف یک استاد خوب نوشته شود.

2.    نویسنده‌ی توصیه نامه‌ی شما باید بدون بزرگ نمایی و اغراق و به صورت واقعی ویژگی‌ها، علم، اخلاق، خصوصیات، حرفه و استعداد  و توانایی‌های شما را توصیف کند.

3.    وقتی که از یک استادی درخواست می‌کنید تا توصیه نامه‌ی شما را نگارش کند نکته‌ها و چیز‌هایی که دوست دارید حتما در توصیه نامه‌ی شما نوشته شود را تهیه کنید و به استاد خود بدهید.

4.    اگر قصد دارید توصیه نامه‌ی خود را از طریق یک ایمیل ارسال کنید این را بدانید که باید توصیه نامه‌ی خود را از یک ایمیل دانشگاهی ارسال کنید.

5.    اگر دانشگاه مورد نظر به شما اجازه داد تا توصیه نامه را خود شما ارسال کنید از استادی که توصیه نامه را برای شما نوشته است چندین امضاء و توصیه نامه داشته باشید تا مجبور نشوید چندین بار به استاد خود مراجعه کنید.

6.    در توصیه نامه‌ی شما باید جایگاه علمی و سازمانی شخصی که برای شما توصیه نامه نوشته است مشخص شود همچنین میزان آشنایی آن شخص با شما، آدرس، شماره تماس و پست الکترونیک او باید در توصیه نامه ذکر شود.

7.    توصیه نامه‌ی شما باید شامل لوگو و مهر سازمانی باشد.

8.    استاد یا شخصی که توصیه نامه‌ی شما را می‌نویسد باید در یک پاراگراف یا یک سطر مدت زمان و نحوه‌ی آشنا شدن خود با شما را شرح دهد.

ویژگی‌های توصیه نامه‌ی استاندارد
ویژگی‌های توصیه نامه‌ی استاندارد

قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی توصیه نامه‌ی اپلای

با وجود اینکه بخش‌های توصیه نامه‌ی هر فردی وابسته به هدف و نیاز او است اما ما موضوع‌ها و عنوان‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را برای شما آورده‌ایم که شامل: توانایی‌ها، استعداد‌ها، نقاط قوت، مسئولیت پذیری، مقدار مشارکت، موفقیت‌ها، خلاقیت‌ها، مقدار کوشش و تلاش و شخصیت فرد می‌باشد.

استعلام توصیه نامه

گاهی وقت‌ها دانشگاه‌ها با نویسنده‌ی توصیه نامه تماس می‌گیرند تا اعتبار و ارزش توصیه نامه را بسنجند همچنین ممکن است فرصت ادامه‌ی تحصیل را تا 10 سال از دست بدهید بنابراین اصلا به فکر توصیه نامه‌های تقلبی نباشید.

2 دیدگاه در “نگارش توصیه نامه”

  1. سلام. ببخشید شما خودتون استاد هم دارین که برامون امضا کنن؟

    1. سلام خانم پرستو. وقت بخیر
      خیر، ما قالب استاندارد رو براتون آماده میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *